top of page
Banner FAQ

Security

Spam en phishing, wat is het verschil?

Spam en phishing, wat is het verschil?

Spam is de verzamelnaam voor alle ongewenste e-mails. Ze zijn vooral heel irritant. Soms heb je geen idee hoe ze aan jouw e-mailadres zijn geraakt, soms zit het verborgen achter een vinkje bij een online aankoop of bij het downloaden van een gratis e-book.

Heb je je onbewust ergens aangemeld? Dan kan je in de meeste gevallen ook gewoon uitschrijven, via een linkje dat je in de mail kan terugvinden (meestal onderaan).

​

Phishing mails zijn behalve irritant ook gevaarlijk. In deze mails proberen cybercriminelen persoonlijke gegevens te achterhalen. Inlog-gegevens, bankgegevens of identiteitsgegevens. Vaak wordt je naar een valse website geleid, die overigens verdacht veel lijkt op de echte website van het bedrijf in kwestie. In geval van twijfel nooit op de link klikken. Neem eventueel contact op met het bedrijf waar de mail van uit lijkt te gaan (en zoek de contactgegevens zelf op) of ga rechtstreeks naar de website van het bedrijf om je aan te melden, niet via links in de mail.

Ik krijg veel spam in mijn mailbox, wat kan ik daar aan doen?

Ik krijg veel spam in mijn mailbox

Om te beginnen, kijk altijd goed wanneer je een online aankoop doet. Probeer te vermijden dat je ongewenst op de mailinglijst terechtkomt. Vaak staat een vinkje aan dat je moet uitzetten, of omgekeerd.

​

Daarnaast helpt een goede spam-filter op je mailbox.
 

De meeste antivirus & firewall software oplossingen hebben vaak ook een geïntegreerde spam-filter functionaliteit. Hierdoor worden vaak e-mail berichten op eindgebruiker niveau gefilterd, geblokkeerd en verwijderd.

 

Heeft u onlangs het gebruik van dergelijke software nog steeds last van veel spam berichten? Dan kunnen wij helpen met een op maat gemaakte spam-filter, een oplossing die op server niveau al je berichten veilig filtert, zonder vertragingen. Meer weten? Neem dan even contact op.

Mijn e-mail is gehackt!

Mijn e-mail is gehackt

Neem direct contact op!

Wanneer je het vermoeden hebt dat je mailbox ten prooi is gevallen aan hackers, of dat er iemand anders zonder toestemming gebruik maakt van je e-mail, aarzel dan niet en neem direct contact met ons op.

 

Het is belangrijk om direct je wachtwoord te (laten) wijzigen en eventueel ongeautoriseerde toegang te blokkeren. Wij adviseren dan ook om altijd gebruik te maken van een sterk wachtwoord, bestaande uit een combinatie van Hoofdletters, kleine letters, en leestekens in combinatie met multi-factor authenticatie.

Waarom  moet ik een backup maken?

Waarom moet ik een backup maken

Het verliezen van data gebeurd vaker en vooral ook sneller dan je denkt.

Soms omdat er problemen zijn met de hardware waar de gegevens op bewaard worden, soms door een menselijke fout en soms ook door een virus dat ondanks alle beveiligingsmaatregelen toch tot de data is doorgedrongen. 

​

En dataverlies leidt vaak tot heel wat schade en regelmatig ook tot ernstige moeilijkheden.

​

De backup van alle belangrijke data zorgt dat jouw bedrijf, wat er ook gebeurt, nooit alle data verliest en verder kan blijven werken.

Waarom moeten mijn servers, werkposten en router(s) gepatched worden?

Waarom moeen mijn toestellen gepatched worden

Op al deze toestellen draait software.

 

Cybercriminelen zoeken voortdurend naar zwakheden in alle (veelgebruikte) software. De makers van de software doen uiteraard hetzelfde en zorgen voor de nodige reparaties wanneer een mogelijke zwakte wordt ontdekt. 

 

Wij zorgen ervoor dat de software op je toestellen steeds bijgewerkt zijn.

bottom of page