Onze klanten zijn stuk voor stuk ambitieuze KMO’s die de moderne technologie op intelligente wijze omarmen. Zo ook ALPLA Belgium. Zij kozen 20 jaar geleden al voor Neddine Solutions als vaste IT-partner.
Dat flesje frisdrank in je tas? De shampoo in de kast? Die 5l-bidon in de garage? Veel kans dat al deze plastic verpakkingen hun oorsprong kennen in één van de 178 ALPLA-fabrieken op onze aardbol. En wie weet komen ze zelfs van bij onze klant in Oudenaarde!
ALPLA Belgium NV maakt deel uit van de Oostenrijkse ALPLA Gmbh groep en produceert 24/7 zowel PET-preforms als petflessen op een ecologisch verantwoorde manier. Neddine Solutions is al 20 jaar lang de vaste ICT-partner van dit bedrijf, zelfs nog vóór het in handen viel van ALPLA.
Geen plastic maar een porseleinen klantenrelatie, dus. 😉
Hoe het allemaal begon? “De ALPLA vestiging in Oudenaarde werd in de jaren ’90 opgestart door Vlaamse industriëlen”, vertelt Didier Deveen, managing director van ALPLA Belgium NV.
“Na enkele jaren werd de fabriek verkocht aan de mondiale groep Tetra Pak, die ze op haar beurt doorverkocht aan ALPLA in 2003. Dit op aansturen van Europa, die het toenmalige Tetra Pak-monopolie over de petflessenmarkt wilde doorbreken.”
“ALPLA was op dat moment een familieonderneming in volle expansie. Zij nam naast onze vestiging ook nog de fabrieken in Noord-Italië en Spanje over. Net als wij, draait ook Spanje nu nog steeds volcontinu.”
“In 2003 werd ik aangesteld als bedrijfsleider van ALPLA Belgium NV. Op die 18 jaar tijd is onze vestiging verdriedubbeld en zag ik ALPLA uitgroeien van een puur familiegestuurd bedrijf tot een succesvolle multinational.”
De petflessenbranche kent een bikkelharde concurrentie waarin ALPLA zich prima staande houdt, zelfs in coronatijden. Hoe dat komt?
Didier: “Ik denk dat ons grootste succes berust op het familiale KMO-karakter van elke locatie wereldwijd en het gezond boerenverstand waarmee de hele organisatie wordt geleid. We werken op alle niveaus ook zo ‘lean’ mogelijk.”
Dagelijks produceert ALPLA Belgium NV een duizelingwekkende 5 miljoen preforms en petflessen. “Die preforms zien eruit als proefbuisjes uit PET-materiaal. Grote afnemers zoals The Coca-Cola Company blazen die preforms zelf tot de gewenste grootte en vorm.”
“Voor kleinere spelers nemen wij het blaasproces voor onze rekening, zoals voor Pauwels Sauzen. Al hun topdown squeeze flesjes worden met een speciale injectiespuittechnologie geblazen en daarna getransporteerd.”
De samenwerking met Neddine Solutions gaat wel heel ver terug. “Dat klopt”, vertelt Didier verder. “Neddine Solutions is al 20 jaar onze vaste ‘onsite support’ ICT partner, dus al van voordat ik de leiding kreeg. Mijn besluit stond echter snel vast om hen aan boord te houden, gezien de vele positieve feedback die ik kreeg van de medewerkers, toen al.”
Uiteraard zag de ICT-wereld er 2 decennia geleden helemaal anders uit. “Absoluut! We hadden slechts 1 of 2 servers, enkele pc-gebruikers, een kleinschalig intranet, wat emailverkeer en dat was het zo ongeveer. Neddine Solutions hield dat alles vlotjes gaande voor ons.”
“Ondertussen hebben we onze processen grotendeels geautomatiseerd. Binnen de fabrieksmuren kwam er een automatisch geleide transportsysteem bij dat gekoppeld is aan ons ERP-systeem. Vanuit onze headquarters werden nieuwe softwareplatformen ontwikkeld en geïntroduceerd.
“Ook dat houdt Neddine Solutions nu allemaal in de gaten, naast het dagdagelijkse ICT-onderhoud.”
“Er werd een automatisch geleide transportsysteem gekoppeld aan ons ERP-systeem. Vanuit onze headquarters werden nieuwe softwareplatformen geïntroduceerd. Ook dat houdt Neddine Solutions nu allemaal in de gaten, naast het dagdagelijkse ICT-onderhoud.”
En die argusogen zijn noodzakelijk, want de productie van ALPLA Belgium NV ligt nooit stil. Dit bedrijf maakt deel uit van de voedselbevoorradingsketen en krijgt dus een hoge prioriteit.
“De minste storing in de productie kan verstrekkende gevolgen hebben, inderdaad. Daarom hebben we voor een ‘awareness contract’ gekozen bij Neddine Solutions. Zij monitoren onze systemen continu, zodat storingen zoveel mogelijk voorkomen worden.”
“Mocht er dan toch een uitval zijn, dan zien zij heel snel waar het exact fout loopt op onze productielijnen en kunnen ze de hinder minimaal houden. Dat bespaart ons flink wat tijd en kosten.”
Samengevat? “Wij zijn heel tevreden over onze IT-partner”, aldus Didier. “Als kind van de jaren ’60 heb ik de eerste pc’s meegemaakt… Nu durf ik al eens vloeken op al die nieuwigheden. Zoals op dit eigenste moment: de camera op mijn nieuwe laptop wil maar niet werken. Geen idee waaraan het ligt!” (lacht)
“Maar ik weet wel: als ik straks naar de support bel, dan helpen de IT-experten van Neddine Solutions mij meteen verder. Ook voor kleine issues staan ze paraat, jawel. Zij nemen onze pc’s simpelweg over vanop afstand en lossen élk probleem op.”
“Acute IT-problemen komen ook wel eens voor, als er vanuit headquarters een nieuwe update of applicatie wordt doorgevoerd, bijvoorbeeld. Dan hapert het hier plots. Gelukkig staat Neddine Solutions rechtstreeks in verbinding met het overkoepelende ICT departement aan de andere kant van de wereld. Zo is het euvel snel verholpen.”
Tot slot, wat brengt de toekomst voor ALPLA Belgium NV in Oudenaarde? “Continue, gestage groei is en blijft ons doel. Want we willen vooraanstaand blijven in alle nieuwe ontwikkelingen en mogelijke optimalisaties binnen onze sector. En zo concurrentieel mogelijk blijven staan, natuurlijk.”
“Daarbij blijft automatisering een belangrijk aspect. Momenteel zijn we in volle transitie: zo heeft ALPLA Belgium NV nu al 1 afdeling die volledig automatisch draait. Op de andere afdeling gebeuren sommige zaken nog manueel, terwijl de productiemachines wel al gekoppeld zijn. Ik zie de toekomst hoopvol tegemoet.”
Een toekomst samen met Neddine Solutions? Didier: “Daar twijfel ik niet aan!”
Bronnen foto’s: website alpla & alpla blog
Comments