Device as a Service (DaaS) is een vrij nieuw model om organisatie-breed het overzicht en de kosten onder controle te houden. In deze blog leggen we uit wat DaaS nu eigenlijk inhoud en wat de voor- en nadelen zijn voor jouw bedrijf.
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoe groot of klein je bedrijf is. Tegenwoordig kan het niet anders of je bedrijf maakt gebruik van laptops en desktops. En niet iedereen heeft exact hetzelfde nodig, dus vaak zijn er dan ook nog eens verschillen tussen de hard- en software op elk toestel.
Voor je het weet kost het je heel wat tijd en geld om het overzicht te houden. Om dan nog maar te zwijgen over de flinke hap die om de zoveel jaar uit je cashflow wordt genomen. Die er trouwens -tussen ons gezegd en gezwegen- al snel voor zorgt dat je die vervanging toch nog maar even uitstelt. Want hé, de toestellen werken toch nog? Langzamerhand misschien een beetje trager, of misschien lopen ze al eens wat vaker vast. Maar het lukt nog wel. Tot je medewerkers er écht teveel last van ondervinden of een toestel niet meer gereanimeerd kan worden.
Wat is Device as a Service?
Device as a Service is een model waarbij je niet langer zelf instaat voor de aankoop en het onderhoud van nieuwe hardware, zoals laptops en desktops. Je gaat de toestellen die je nodig hebt huren, zodat je een vast maandelijks bedrag betaalt per toestel.
Zo kan je perfect voor iedereen binnen je bedrijf kiezen voor een toestel dat prima aan hun noden voldoet. De fabrieksgarantie voor een snelle interventie wanneer er iets mis is met het toestel is inbegrepen. En op het einde van de contractlooptijd worden de toestellen teruggenomen door de leverancier en kan jij een nieuw contract aangaan voor nieuwe toestellen.
Wanneer vervang je werkposten nu eigenlijk het best?
We volgen daarin de richtlijnen die Gartner, hét onderzoeks- en adviesbureau in de ICT-sector, naar voor schuift.
Een laptop vervang je best om de drie jaar, een desktop om de vijf jaar. Zelfs als de toestellen nog perfect lijken te werken. Soms vervalt de fabrieksgarantie na deze periode, en vaak lopen ook de onderhoudskosten hoger op wanneer de toestellen ouder worden. Bovendien gaan oudere toestellen trager werken, waardoor je medewerkers minder efficiënt kunnen werken.
Device as a Service: nieuwe werkposten huren of toch beter kopen?
Op het moment dat je toestellen aan vervanging toe zijn heb je twee mogelijkheden: nieuwe toestellen kopen of ze huren via Device as a Service.
Nieuwe toestellen kopen is een investering. Er is een hoge impact op je cashflow en de investering wordt vervolgens afgeschreven over drie of vijf jaar.
Precies die hoge impact op de cashflow zorgt ervoor dat veel bedrijven ervoor kiezen om toch nog wat langer door te werken op de oude toestellen. Die werken immers nog prima. Ze worden misschien wat trager, maar ze doen toch nog wat ze moeten doen. Ze hebben misschien wat vaker problemen, maar het werk kan nog steeds prima gebeuren.
Ook al lijkt alles nog prima te werken, het zorgt voor heel wat verdoken kosten.
Tragere toestellen betekent dat elke taak die moet worden uitgevoerd net iets langer in
beslag neemt. Een vervallen fabrieksgarantie betekenen hogere kosten op het moment dat er iets mis is met het toestel. Net zoals die stijging in kleine probleempjes. Het lijkt allemaal niet veel, maar ze zorgen wel voor extra kosten. De problemen moeten tenslotte worden opgelost en mogelijks is het toestel dan ook niet beschikbaar terwijl het probleem wordt opgelost.
Nieuwe toestellen huren is een goed alternatief wanneer je niet de financiële ruimte hebt voor die grote investering. Je huurt de toestellen voor een vast bedrag van 25 à 30€ per maand (de exacte kost hangt af van toestelkeuze en gekozen garanties). Zo vermijd je die hoge impact op je cashflow en kan je er tegelijkertijd wel voor zorgen dat je mensen kunnen werken op vlotte toestellen met een fabrieksgarantie voor snelle interventie bij problemen.
Voordelen van Device as a Service?
DaaS zorgt voor het juiste toestel
Als je toestellen huurt is het makkelijker om voor elke persoon, voor elke functie een passend toestel te kiezen. Wanneer je koopt is het vaak aantrekkelijk om een zelfde toestel voor iedereen te kopen en op die manier een hoeveelheidskorting te bekomen. Zo zitten sommigen met een veel krachtiger toestel dan ze eigenlijk nodig hebben, terwijl anderen misschien al snel in de problemen komen omdat het toch net niet helemaal voldoet.
DaaS ondersteunt flexibiliteit
Binnen de contractvoorwaarden kan je met Device as a Service makkelijk het aantal toestellen in gebruik op- of afschalen. Zo betaal je enkel voor de toestellen die je ook echt nodig hebt.
DaaS houdt jouw kapitaal vrij
Als je kiest voor Device as a Service zijn er geen investeringsuitgaven (CAPEX), de vaste maandelijkse kost valt onder de operationele uitgaven (OPEX). Zo blijft er kapitaal beschikbaar voor andere investeringen.
Nadelen van Device as a Service?
Met DaaS ben je nooit eigenaar van de toestellen
De toestellen worden gehuurd, dus je bent als bedrijf nooit de eigenaar van de toestellen. Aan het einde van de contracttijd worden de toestellen vervangen door een spiksplinternieuw toestel. De oude toestellen worden overigens volledig nagekeken, opnieuw up-to-date gebracht, zodat ze hergebruikt kunnen worden.
Je moet rekening houden met de contractlooptijd voor DaaS
Afhankelijk van het overeengekomen contract is er mogelijks wel een speelruimte om af te schalen in het aantal toestellen. Maar voor de meerderheid zal je toch vastzitten aan de overeengekomen looptijd van het contract.
Ons advies
Technisch: op technisch vlak is er geen enkel verschil tussen kopen of huren. In beide gevallen heb je nieuwe toestellen waar jouw medewerkers vlot en efficiënt mee kunnen werken. Uiteraard gebruik je ze dan best niet langer dan de aanbevolen termijn.
Financieel: wanneer je de vergelijking maakt over een zelfde gebruiksperiode is het meestal voordeliger om de investering te doen en je toestellen aan te kopen. Waak er dan wel over dat je niet terecht komt in een situatie met verdoken extra kosten door de toestellen te lang te gebruiken. Heb je op dit moment minder investeringsruimte, of heb je je kapitaal nodig voor andere investeringen, kies dan met een gerust hart voor Device as a Service.
Niet vergeten!
Naast het kopen of huren van nieuwe toestellen blijft het uiteraard belangrijk om te zorgen voor een Managed Service Provider zoals Neddine ICT Solutions, die voorzien in bewaking, onderhoud én security op maat van de veiligheids-voetafdruk van jouw bedrijf.
Ben je toe aan nieuwe toestellen en wil je vrijblijvend advies?
Philip Vande Papeliere staat je graag met raad en daad bij. Stuur hem een mailtje op philip@neddine.be of boek ineens een afspraak in zijn agenda op een moment dat voor jou past.
Neddine Solutions is reeds 27 jaar de vertrouwde ICT-partner van Vlaamse ondernemers. Als Managed Services pionier zijn ze als eerste in BENELUX op de “remote monitoring and management” trein gestapt. Hierdoor is Neddine ICT Solutions ook echt in staat het verschil te maken met hun onderhoudsprogramma’s die reeds hun degelijkheid door de jaren heen meer dan bewezen hebben. Neddine ICT Solutions maakt het verschil door de zeer hoge graad van dienstverlening in combinatie met degelijke oplossingen, op maat van de klant, die niet enkel veilig en vlot te gebruiken zijn maar ook gewoon werken. ICT-oplossingen van ondernemers voor ondernemers.
Comments