VoIP is de afkorting voor Voice over Internet Protocol. Dat wil zeggen dat je telefoneert via het internet. Je kan het vergelijken met bellen via WhatsApp, dat is ook een vorm van bellen via het internet. Het voordeel is dat je geen aparte telefoonlijn of -centrale nodig hebt. Zelfs vaste toestellen zijn geen verplichting meer als je werkt via VoIP, je kan ook gewoon je computer of smartphone gebruiken.
Hoe werkt VoIP?
Met VoIP telefonie wordt je spraak omgezet in kleine datapakketjes. Deze worden in sneltreinvaart via een internetlijn verstuurd naar de persoon met wie je belt. Daar worden de pakketjes terug uitgepakt en omgezet naar spraak, zodat de ander hoort wat jij zegt.
Wat heb je nodig voor VoIP telefonie?
Een internetverbinding
Aangezien de spraak via een internetlijn verstuurd wordt is het niet meer dan logisch dat je een internetverbinding nodig hebt om te kunnen VoIP bellen.
En niet zomaar een internetverbinding, maar een kwalitatieve lijn met voldoende bandbreedte, zodat de pakketjes in de juiste volgorde bij de ontvanger toekomen.
In de ideale situatie heb je een goed beveiligde aparte lijn of op zijn minst een gereserveerde bandbreedte die enkel voor je VoIP telefonie wordt gebruikt.
Telefoonnummer(s)
Zonder nummer ben je natuurlijk niet bereikbaar. Dus net zoals vroeger heb je nog altijd een telefoonnummer nodig. Dat nummer is niet gekoppeld aan een locatie, maar aan jouw IP-adres.Op die manier kan je bijvoorbeeld voor de klantendienst in het buitenland een lokaal nummer gebruiken, dat achterliggend aan jouw IP-adres is gekoppeld.
SIP provider
Om ervoor te zorgen dat je effectief kan bellen en gebeld worden is er een stukje software nodig. Dat wordt een SIP trunk genoemd en bepaalt bijvoorbeeld hoeveel gesprekken je tegelijkertijd kan voeren. Het is ook aan je SIP provider dat je de effectieve belkosten betaalt (die dan wel een pak lager liggen dan de belkosten voor traditionele telefonie).
Telefooncentrale
Je hebt voor VoIP telefonie geen fysieke telefooncentrale meer nodig. Deze wordt vervangen door een centrale in de cloud. Binnen deze centrale wordt het volledige beheer geregeld.
Dus de SIP trunk zorgt ervoor dat je kan bellen en gebeld worden, de centrale regelt bijvoorbeeld welk nummer bij welke persoon uitkomt. Wachtrijen, voicemailbeheer en andere functionaliteiten worden allemaal via deze centrale geregeld.
VoIP telefoon
Als laatste heb je natuurlijk ook nog een telefoon nodig. Dat kan een vast toestel zijn (die geschikt is voor VoIP telefonie), maar dat kan ook een softphone zijn.
Een softphone is niets meer dan een app op je pc (of op je smartphone) die net zo werkt als een vast telefoontoestel. Je gebruikt dan een headset in de plaats van de telefoonhoorn. Perfect voor wie van op locatie werkt en wel gewoon telefonisch bereikbaar moet zijn.
Wat zijn de voordelen van VoIP telefonie?
VoIP telefonie heeft heel wat voordelen. Om te beginnen is het een pak goedkoper dan de traditionele telefonie. Maar ook daarnaast zijn er verschillende -iets minder tastbare- voordelen. Zo kan je met een VoIP telefooncentrale vaak al je communicatiekanalen op één plaats samenbrengen. Niet alleen gewoon bellen, maar ook videobellen, e-mail, voicemail en zelfs het beheer van de chat op je website of van je sociale mediakanalen.
Bovendien zijn jij en je medewerkers vanop elke locatie bereikbaar via jullie gewone, gekende nummer. En je kan ook alle functionaliteit gebruiken die je op kantoor gebruikt, denk aan doorverbinden van een gesprek, een collega contacteren via het interne nummer of zien wie er in gesprek is.
Zijn er ook nadelen verbonden aan de overstap?
Er zijn niet zoveel nadelen verbonden aan bellen via VoIP, maar als we dan toch iets moeten noemen, dan denken we aan de het aspect internet. Een goede cybersecurity is altijd belangrijk. En als er een internetstoring is ben je niet bereikbaar. Is telefonie voor jou onmisbaar in je bedrijf, dan zijn er wel mogelijkheden om ook hiervoor een goed werkende oplossing te voorzien
Is je vraag beantwoord?
Laat het ons weten. We horen het graag als onze blog jou heeft geholpen.
Zit je nog met vragen over VoIP telefonie of ben je een overstap aan het overwegen? Stuur ons gerust een berichtje, we helpen je graag op weg.
Benieuwd naar de VoIP oplossing die wij voorstellen?
en ontdek de telefonie oplossing die meegroeit met jouw bedrijf 📞
Neddine Solutions is reeds 27 jaar de vertrouwde ICT-partner van Vlaamse ondernemers. Als Managed Services pionier zijn ze als eerste in BENELUX op de “remote monitoring and management” trein gestapt. Hierdoor is Neddine ICT Solutions ook echt in staat het verschil te maken met hun onderhoudsprogramma’s die reeds hun degelijkheid door de jaren heen meer dan bewezen hebben. Neddine ICT Solutions maakt het verschil door de zeer hoge graad van dienstverlening in combinatie met degelijke oplossingen, op maat van de klant, die niet enkel veilig en vlot te gebruiken zijn maar ook gewoon werken. ICT-oplossingen van ondernemers voor ondernemers.
コメント