Tweestapsverificatie
Tweestapsverificatie -ook wel Two Factor Authentication (2FA) genoemd- is een heel eenvoudige oplossing om je bedrijfsgegevens beter te beschermen. Zelfs als je wachtwoord werd gestolen, zorgt de tweestapsverificatie ervoor dat de dief niet op jouw bedrijfsomgeving kan inloggen.
Wat is tweestapsverificatie?
Inloggen is eigenlijk niets anders dan bewijzen dat je bent wie je zegt te zijn. Dat kan op drie verschillende manieren:
-
Met iets dat alleen jij weet (zoals een wachtwoord of een pincode)
-
Met iets dat alleen jij hebt (jouw telefoon bijvoorbeeld)
-
Met iets dat fysiek onderdeel van jou uitmaakt (zoals een vingerafdruk of gezichtsherkenning)
Vaak gebruik je één van deze methodes om je aan te melden. Zo log je waarschijnlijk elke ochtend in met je wachtwoord. Of ontgrendel je jouw gsm met gelaatsherkenning.
Tweestapsverificatie is niets anders dan het combineren van twee (of meer) manieren. Je logt dan bijvoorbeeld nog altijd in met een wachtwoord, maar laat vervolgens een code via een authenticator app op je GSM genereren. Die moet je óók invullen om effectief te kunnen inloggen.
Waarom kies je voor tweestapsverificatie?
Je kiest voor tweestapsverificatie om het cybercriminelen moeilijker te maken. Een wachtwoord kan gestolen worden, maar zonder jouw gsm of zonder jouw vingerafdruk kan er niet worden ingelogd. Op die manier is het bijna onmogelijk om jouw login gegevens te misbruiken.
De meeste systemen zijn in staat om te herkennen vanaf welke locatie en met welk toestel je inlogt. Dat maakt dat je niet voor elke inlogpoging een dubbele verificatie hoeft te doen. Zolang je inlogt vanop het gekende toestel en de gekende locatie.
Welke systemen moet je via tweestapsverificatie beschermen?
Het is heel eenvoudig: elk systeem waar je moet aanmelden met een login en paswoord beveilig je best met een tweestapsverificatie.
In elk geval moeten alle systemen waar bedrijfsgegevens verwerkt worden via een tweestapsverificatie beschermd worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Microsoft 365 accounts van jezelf en je werknemers, of je emailmarketing systeem en de social media accounts van het bedrijf (én de privé accounts van de medewerkers die ze beheren)
Hoe stel je tweestapsverificatie in?
Dat is voor elk systeem anders. Over het algemeen kan je het terugvinden bij je accountinstellingen onder het kopje ‘Beveiliging’.
Voor een aantal veel gebruikte systemen delen we graag een link met de uitleg:
Loop je nog ergens tegenaan bij het instellen? Neem dan gerust contact op met onze servicedesk. We kijken graag even met je mee.
Ben ik veilig voor cyberaanvallen als ik tweestap verificatie heb ingesteld?
Het zou geweldig zijn om deze vraag met ‘ja’ te kunnen beantwoorden. Helaas ben je nooit helemaal veilig voor cyberaanvallen. Elke dag worden er nieuwe manieren bedacht om de bestaande maatregelen te omzeilen, dus het blijft aangewezen om te combineren met bijkomende veiligheidsmaatregelen.
En om altijd voorzichtig te blijven wanneer je connectie maakt met het internet. Tweestap verificatie zorgt er wel voor dat er met een gestolen paswoord niet kan worden ingebroken. Jouw bedrijfsgegevens blijven in dit geval veilig.
Neddine Solutions, jouw IT partner
Wij maken van cyberveiligheid graag onze top prioriteit. Dat doen we door zoveel mogelijk bedrijfsleiders en werknemers te informeren over de risico’s en maatregelen die ze zelf kunnen nemen, en aan de andere kant door effectieve technische veiligheidsmaatregelen te installeren, zodat jouw bedrijf op elk niveau beveiligd is tegen cyberaanvallen.
't Is graag gedaan 👍